Brexit nestās izmaiņas pārvadājumu nozarē
Līdz 2020. gada 31. decembrim spēkā ir pārejas posms, kurā Apvienotā Karaliste joprojām atrodas ES muitas savienībā un kopējā tirgū. Šajā laikā Apvienotajā Karalistē tiek piemēroti ES tiesību akti un iedzīvotājiem, uzņēmējiem un investoriem nekas nemainās, tajā skaitā muitas formalitātēs un nodokļos.
Uz doto brīdi iesaistītās puses cer, ka tiks noslēgts partnerības līgums, kas ņems vērā ES un Apvienotās Karalistes politisko un ģeogrāfisko tuvumu un savstarpējo ekonomisko atkarību. Starp abām pusēm risinās spraigas sarunas par vienošanās noteikumiem. AK premjerministrs Boriss Džonsons norāda, ja līdz 15. oktobrim netiks noteiktas galvenās vienošanās tēzes, Apvienotā Karaliste ir gatava sarunas par partnerības līgumu pārtraukt.
Valstu ierēdņi cer uz labāko risinājumu, bet gatavojas sliktākajam – ja šāds līgums netiks noslēgts. Ja ierēdņu bažas piepildīsies, Apvienotajā Karalistē spēkā stāsies tādi paši noteikumi kā ar jebkuru trešo valsti. Partnerības līguma noslēgšana paredzētu preču muitošanu un muitas nodokļu samazināšanu vai atcelšanu.
Neskatoties uz partnerības līguma sarunu iznākumu, jārēķinās, ka noteiktas pārmaiņas jau ir paredzamas un izziņotas. Tās skars uzņēmumus, kas pārdod vai pērk preces un pakalpojumus vai pārvieto preces caur Apvienoto Karalisti. Ja uzņēmums sadarbojas ar AK, tad tas jāreģistrē muitas dienestā tirdzniecībai ar ārpus ES valstīm.
Jārēķinās ar to, ka izsniegtās atļaujas, piemēram, muitas atļaujas, kas uzņēmējiem ir aktīvas uz doto brīdi un kurās ir iekļauta AK, no 2021. gada 1. janvāra vairs nebūs derīgas. Tas pats attiecas uz ES nozīmes sertifikātiem, licencēm, kurus izdevusi AK vai AK bāzēta iestāde. AK izsniegtie EORI numuri vairs nebūs derīgi. VID Muitas pārvaldes Muitošanas metodikas daļas vadītāja Irēna Knoka aicina uzņēmējus, kam ir šādi EORI numuri, tos nokārtot tuvākajā laikā, neatliekot līdz gada beigām, kad numuru mainīt gribētāju skaits pieaugs. Tas neuzliek saistības, bet ir nepieciešami muitas iestādēs, kārtojot formalitātes. Numurs stāsies spēkā brīdī, kad Apvienotā Karaliste būs kļuvusi par trešo valsti.
Kravu pārvadājumi, kas tiks izvesti no Latvijas uz Apvienoto Karalisti, tiks pakļauti eksporta procedūrai – eksporta preces netiek apliktas ar muitas nodokli, un tām piemērojama 0% PVN likme. Savukārt, preci ievedot AK, jāveic tā procedūra, kas paredzēta preču laišanai apgrozībā, uzglabāšanai muitas noliktavā un citas. Sarežģītāka situācija būs, preces izvedot – atšķirībā no Latvijas EDS sistēmas, Apvienotajā Karalistē muitas deklarēšana jāiesniedz, izmantojot programmas – uzņēmēju pašu izstrādātas, pirktas – vai jāizmanto muitas brokeru pakalpojumi.
Jāņem vērā, ka, plānojot kravu pārvadājumus uz vai no Apvienotās Karalistes šī gada decembrī, var kavēties kravu kustība, jo izmantot pēdējo brīdi, kad varēs pārvadāt kravas ar esošajiem noteikumiem, vēlēsies daudzi. Tas rada risku, ja kravas aizkavēsies uz robežas līdz 2021. gada 1. janvārim, būs jākārto formalitātes pēc jaunās kārtības. Eksporta muitas deklarācijas iesniegt savlaicīgi – agrāk par šī gada 31. decembri nevarēs. Vienīgais izņēmums ir kuģu kravu pārvadājumi, ja ar papildu dokumentāciju varēs pierādīt, ka preču pārvadājumi uzsākti pirms 2021. gada 1. janvāra.
Šobrīd ir skaidrs, ka uzņēmējiem pieaugs administratīvais slogs. Labās ziņas ir tās, ka šo formalitāšu kārtošana nav noteikti jāveic pašiem komersantam, šādus pakalpojumus var nodot loģistikas ārpakalpojumiem, ko arī iesaka valsts ierēdņi.
Loģistikas uzņēmuma Ursus Forwarding valdes loceklis Edgars Lācis norāda, ka uzņēmums jau šobrīd ir gatavs jebkuram scenārijam un spēs palīdzēt saistībā ar kravu pārvadājumiem uz un no Apvienotās Karalistes – sākot ar pārvadājumiem un kravu apdrošināšanu, beidzot ar muitas formalitāšu kārtošanu uzņēmumu vārdā.
SIA "Ursus Forwarding" ir starptautisks loģistikas uzņēmums, kas dibināts 2007. gada 14. jūnijā. Savā pastāvēšanas laikā uzņēmums ir sevi pierādījis kā nopietnu tirgus spēlētāju, par ko liecina uzņēmuma reputācija un ekonomiskie rādītāji.
Uz sarakstu